КОНЦЕПЦІЯ
Центру досліджень суспільства
кафедри філософії та релігієзнавства
Факультету суспільно-гуманітарних наук
Київського столичного університету імені Бориса Грінченка
1. Дослідження суспільства як аналітичний акт
У сучасних умовах значно зростає роль аналітичної діяльності при формуванні стратегії і тактики управління складними соціальними системами (регіонами, галузями, транснаціональними корпораціями та державами). Аналіз поточної ситуації й тенденцій розвитку тієї чи іншої сфери функціонування системи, побудова прогнозів, пошук шляхів виходу з кризових ситуацій, прийняття рішень є комплексним завданням, яке щодня вимушені вирішувати фахівці. Разом з тим, процес управління складними системами характеризуються високою динамічністю, складністю, багатоаспектністю, наявністю пересічних потоків впливів, що виходять одночасно з різних джерел. Суттєво збільшився рівень невизначеності прийнятих рішень у всіх сферах управління.
Сучасний етап розвитку держави в умовах глобалізації вимагає від спеціалістів та керівників постійної уваги до різних аспектів політичного та соціального життя. Управління суспільними процесами потребує не тільки традиційних систем збору та обробки інформації, а й оновлених аналітичних моделей, що дозволяють оперативно оцінити реальний стан, передбачити тенденції розвитку та проаналізувати можливі наслідки управлінських рішень. Постійний моніторинг і оцінка змінного внутрішнього та зовнішнього середовища – важливе завдання для суб’єкта політичного процесу. Сьогодні цей комплекс завдань дозволяють вирішити аналітичні центри.
2. Принципи аналітичної діяльності.
Аналітика (грец. Άναλυτικά – буквально: «мистецтво аналізу») – частина мистецтва міркування, яка розглядає вчення про аналіз – операції уявного або реального розчленовування цілого (речі, властивості, процесу або відносини між предметами) на складові частини, що виконується в процесі пізнання або предметно-практичної діяльності людини. Аналітика є основою інтелектуальної, логіко-мисленнєвої діяльності, спрямованої на вирішення практичних завдань. У її основі лежить не стільки констатація фактів, скільки принцип «випередження подій», що дозволяє організації або індивідові прогнозувати майбутній стан об'єкта аналізу.
Аналітичне мислення – особливий тип логічного мислення, що характеризується умінням швидко знаходити ефективне і оптимальне рішення в тій чи іншій ситуації.
Основними принципами аналітичної діяльності є:
Цілеспрямованість– орієнтація аналітичної діяльності на досягнення конкретних цілей вирішуваних завдань (результатів в практичній діяльності).
Системність– комплексний аналіз вирішуваних проблем з урахуванням їх місця, ролі і взаємозв'язків в загальній структурі забезпечення діяльності організації.
Актуальність– аналітична діяльність повинна витікати з потреб практики, мати високу міру важливості в даний момент, в цій ситуації, для вирішення конкретної проблеми. Окрім цього, дослідження можуть проводитися з питань не таким актуальним на даний момент часу, але що має перспективу розвитку, може ускладнити ситуацію в досліджуваній області.
Сучасність– отримання і видача результатів аналітичній діяльності в необхідні терміни, в зручному виді і у формі, призначеній для безпосереднього використання адресатом.
Активність– проведення аналітичної діяльності і видача її результатів незалежно від конкретних запитів користувачів з певним попередженням і елементами прогнозування. Для забезпечення ефективності дослідження потрібне визначення динаміки розвитку ситуації, що вивчається, і передбачення можливих негативних наслідків, встановлення і пояснення закономірностей зміни показників, що характеризують ситуацію, розробка сценаріїв її розвитку і експертне прогнозування.
Ініціативність– виявлення і опис проблем, формулювання завдань і способів їх рішення. Вироблення не лише оцінних результатів, але і конструктивних пропозицій і рекомендацій.
Достовірність– облік істинності початкових даних аналізу, точності використовуваних кількісних даних, міри об'єктивності і обґрунтованості виводів, оцінок, пропозицій.
Об'єктивність– відсутність тенденційності, неупереджене відношення аналітика до дослідження і його результатів.
Повнота– використання усієї наявної інформації, що відноситься до вирішуваних завдань. При цьому передбачається висунення і перевірка усіх можливих варіантів розвитку подій, версій про суть і причини явища, що вивчається, визначення закономірностей його розвитку.
Безперервність– організація постійно діючого інформаційно-аналітичного моніторингу обстановки, своєчасно і з заданою мірою деталізації того, що відбиває основні зміни в досліджуваній ситуації.
Альтернативність– наявність у кожного співробітника аналітичного підрозділу можливості вільно висловити свою незалежну думку за результатами проведеного дослідження і довести його до вищого за рангом керівництва.
Гнучкість– можливість швидкої адаптації до змін суспільно-політичної обстановки без модифікації структури методів і засобів реалізації аналітичної роботи – виключно за рахунок внесення змін до метазмінних.
Аргументованість– отримання аргументованих результатів аналітичної роботи на основі сучасних досягнень науки, ефективних інформаційних і аналітичних технологій, прагнення до об'єктивно істинного і перевіреного знання, використання усього комплексу пізнавальних принципів.
3. Компетентності, формування яких забезпечує здатність фахівця до аналітичного мислення
Інструментальний рівень процесу формування аналітичного мислення у майбутніх фахівців гуманітарного профілю, зокрема, філософів та політологів, включає наступні компетентності:
І. Вільне володіння базовим категорійно-поняттєвим та аналітично-дослідницьким апаратом сучасної науки:
теоретико-методологічна та категоріальна обізнаність загальнонаукових і спеціальних методів та дослідницьких підходів, розуміння етико-практичної значущості знання;
ключові політологічні поняття, теорії і методи до аналізу владно-політичних відносин політичних акторів, інститутів та ідей відповідно до певного історичного або сучасного контексту.
ІІ. Аналітично-текстологічна обізнаність.
Здатність конструювати дизайн, розробляти програму та виконувати політологічні дослідження з використанням якісних і кількісних методів та інструментарію прикладного аналізу. Здатність реферування, рецензування, коментування та анотування першоджерел та дослідницької літератури з політичної проблематики, можливість застосовувати навички наукового редагування.
ІІІ. Стратегічний аналіз.
Здатність формулювати пропозиції в стратегії проектів, використовуючи відповідні інструменти. Здатність управляти ресурсами у відповідності з цілями та планами робіт.
ІV. Прогностичні компетентності.
Здатність використовувати результати політичної діагностики, брати участь у роботі з прогнозування політичних процесів та проблемних ситуацій, інтерпретація політичних процесів та розробка прогнозів подальшого перебігу подій.
V. Навички в організаційній діяльності.
Спроможність професійно виконувати політико-організаційні, експертні, дорадчі та консультаційні функції на національному та міжнародному ринку праці; здатність до планування, організації та управління своєю професійною діяльністю і роботою різних колективів.
4. Місія Центру.
Місія Центру дослідження суспільства (далі – Центр) кафедри філософії та релігієзнавства Факультету суспільно-гуманітарних наук Київського столичного університету імені Бориса Грінченка (далі – Університет) полягає у формуванні у майбутніх професіоналів – філософів та політологів зазначених вище компетентностей.
Центр створюється відповідно до нової освітньої стратегії Університету з її орієнтиром на підвищення якості підготовки фахівця – лідера, який відповідає потребам сучасного ринку праці, закріплення отриманих студентами теоретичних знань за обраною спеціальністю, формування самостійної, творчої та ініціативної особистості, набуття досвіду практичної роботи.
5. Мета і завдання Центру
Центр створюється з метою організації практично-орієнтованого освітнього середовища в галузі філософії та політології, яке б сприяло підвищенню ефективності підготовки студентів через напрацювання у них навичок аналітичного мислення, загальних і фахових компетентностей.
Основними завданнями діяльності Центру є:
- забезпечення практичної реалізації навчального процесу спеціальностей «Філософія» та «Політологія» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти з дисциплін:
- Філософські студії (Історія філософії,Теоретична філософія, Соціальна філософія);
- Аналітичні студії (Соціологія, Демографія, Всесвітня історія, Інформаційно-аналітична діяльність, Проектування соціальних систем, Політична квантифікація);
- Практична політологія (Політична система України, Політична географія, Політичне лідерство, Політичні комунікації та ЗМІ).
- забезпечення проходження виробничої (аналітичної) практики студентів спеціальності «Політологія» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти та виробничої (асистентської) практики (основної та спеціалізації) спеціальності «Філософія» другого (магістерського) рівня вищої освіти в аспекті реалізації їх наступних завдань:
- здобуття практичних навичок аналітичної діяльності;
- проведення практичних занять з предметів групи формування аналітичних компетентностей, вдосконалення методики викладання навчальних дисциплін;
- аналіз роботи Центру з метою формування аналітичних висновків щодо вдосконалення подальших напрямів його діяльності.
Результатом функціонування Центру є напрацювання у студентів спеціальностей «Філософія» та «Політологія» знань, вмінь та навичок, що узагальнюються у вигляді наступних компетентностей:
Загальні компетентності:
Інструментальні компетентності:
Вирішення комплексних проблем (розвиненість рефлексії)
Логічне мислення (здатність до аналізу, синтезу та узагальнення інформації)
Когнітивна гнучкість (здатність до розширення наявних меж знань)
Міжособистісні компетентності:
Комунікаційна взаємодія (здатність до ефективної комунікаційної діяльності)
Емоційний інтелект (здатність розуміти емоційні стани інших людей та формувати соціальні відносини)
Об’єктивна оцінка (здатність до аргументованого мислення).
Системні компетентності:
Орієнтація на високий результат (здатність формувати стратегії досягнення цілей)
Управління людьми (здатність впливати на людей задля отримання бажаного результату)
Фахові компетентності:
Логіко-герменевтичні компетентності:
Професійна обізнаність (здатність розуміти та інтерпретувати знання в галузі філософії та політології)
Методологічна та герменевтико-текстологічна обізнаність (здатність поєднувати знання різних методів наукового дослідження)
Науково-гуманітарний горизонт мислення (здатність оцінювати об’єкти наукового знання)
Організаційно-управлінські компетентності:
Ефективна взаємодія у професійному середовищі
Навички в організаційно-управлінській діяльності
Аналітичні компетентності:
Практичне використання філософської та політологічної освіченості (здатність до формування різних форм і методів соціально-філософського, політологічного та релігієзнавчого пізнання).
5. Організаційні засади діяльності Центру
Центр досліджень суспільства є одним з базових центрів компетентностей Факультету суспільно-гуманітарних наук. Він створюється за наказом ректора Університету і працює на засадах самоврядування. Діяльність Центру досліджень суспільства спрямована на підвищення престижу Університету, зміцнення та розвиток його матеріально-технічної бази.
Центр створюється як структурний підрозділ кафедри філософії та релігієзнавства і не є юридичною особою. Всі фінансові розрахунки Центр досліджень суспільства здійснює через розрахунковий рахунок Університету.
Центр працює на базі Факультету суспільно-гуманітарних наук за напрямом освітніх програм спеціальностей 033 «Філософія» та 052 «Політологія». Навчально-науково-практичне керівництво діяльністю Центру здійснюють закріплені за ним викладачі кафедри філософії та релігієзнавства.
Центр забезпечує проведення практичних занять студентів спеціальностей «Філософія» та «Політологія» та організовує для них виробничу практику у тісному контакті з відділом практики та студентським науковим товариством Університету.
Центр досліджень суспільства розміщується за місцезнаходженням Факультету суспільно-гуманітарних наук Університету та використовує його матеріально-технічну базу.
Університет:
- визначає перспективні напрямки роботи Центру досліджень суспільства відповідно до освітніх профілів спеціальностей «Філософія» та «Політологія»;
- забезпечує кваліфіковане керівництво професійною діяльністю Центру досліджень суспільства викладачами Університету чи запрошеними фахівцями;
- виділяє приміщення для діяльності Центру досліджень суспільства та обладнує його відповідними матеріально-технічними засобами.
Центр як підрозділ Університету зобов'язаний:
- реалізувати основні цілі Нової освітньої стратегії Університету;
- діяти у межах Корпоративного кодексу Університету та нормативно-правових актів, що регулюють освітню діяльність в Україні;
- забезпечувати дбайливе ставлення до майна Університету, що надане Центру досліджень суспільства у користування.
Дана Концепція є підставою для розробки Положення про Центр досліджень суспільства кафедри філософії та релігієзнавства Факультету суспільно-гуманітарних наук Київського столичного університету імені Бориса Грінченка.